8 dolog, amiért szeretjük a savanyú káposztát
8 dolog, amiért szeretjük a savanyú káposztát A savanyú káposzta a téli táplálkozás egyik fontos alapanyaga. Fehér fejes káposztából készü
Téli tippek zöldség és gyümölcsevéshez

Téli tippek zöldség és gyümölcsevéshez

Télen a jó illatú fűszeres édességek, nassolnivalók és rágcsák különösen vonzóak, pláne, ha egy hideg nap után a meleg fűtőtestnek dőlve majszolhatunk. Pedig ilyenkor is oda kell figyelnünk a változatos étkezésre, a zöldség- és gyümölcsfogyasztásra, ha nem szeretnénk, hogy végül ágyban töltsük az ünnepeket. Összeszedtünk néhány tippet, hogy hogyan tudunk kreatívan még több vitamint csempészni a téli napokba.

1. Tegyünk az asztalra szezonális terményeket!

Sokakban él az a tévhit, hogy télen semmi nem kapható, pedig ilyenkor is sok fajta szezonális gyümölcs várja, hogy a kosárba kerüljön. Az idénytermékek fogyasztása pedig több okból is megéri: frissek és vitamindúsak, általában olcsóak, nem utolsó sorban pedig a helyi termelőket támogatjuk azzal, ha ezeket tesszük az asztalra. A teljesség igénye nélkül összeszedtük a télen elérhető idényterményeket:

  • Téli zöldségek: gyökérzöldségek (például fehérrépa, sárgarépa, pasztinák) póréhagyma, fokhagyma, káposztafélék, cékla, burgonya, édesburgonya, sütőtök, bizonyos salátafélék (például cikória, radicchio)
  • Téli gyümölcsök: alma, birsalma, körte, dió, citrom, mandarin, narancs, banán, kiwi, mangó, ananász, gránátalma, avokádó

2. Kezdjük az étkezést zöldségekkel, gyümölcsökkel!

A karácsonyi időszakban rengeteg finomság kerül a spájzba, a hűtőbe és bizony a hasunkba is. Azonban a túl zsíros, túl fűszeres és cukros ételek túlsúlyt, emésztési problémákat és az immunrendszer gyengeségét okozhatják. Éppen ezért érdemes az ünnepek közepette is zöldségeket, gyümölcsöket tenni az asztalra.

Tipp: Étkezéseknél először az egészségesebb, alacsonyabb kalóriatartalmú ételekkel rakjuk meg a tányérunkat, és csak azután szedjünk a desszertekből, miután lassan érezni kezdjük a kellemes teltségérzetet!

3. Nassoljunk gyümölcsöt!

Illesszük bele a vitamindús zöldségeket és gyümölcsöket a mindennapjainkba! Reggeli mellé együnk valamilyen zöldséget, vacsorára salátát vagy nassolásként egy jó ropogós répát.

Jó, ha tudjuk: a zöldségek és gyümölcsök nyersen fogyasztva a legegészségesebbek.

4. Merjünk kísérletezni!

A változatos étkezés kulcsfontosságú az egészséges táplálkozásban. Éppen ezért törekedjünk a sokszínű ételkészítésre, fedezzünk fel új recepteket, szokatlan ízkombinációkat. A jól ismert zöldségek, gyümölcsök mellett néha próbáljunk ki új, addig nem kóstolt fajtákat is, és kombináljuk akár szokatlan formában is az alapanyagokat. Így érdekesebb, és jóval vitamindúsabb is lehet az étrendünk.

5. Hangoljuk téliesre az ételeket!

Sokan az idő hidegebbre fordultával azt tapasztalják, hogy változik az ízlésük, így a téli hónapok során sokkal jobban igényelik a forró és fűszeres ételeket, italokat. Jó hír, hogy a legtöbb téli zöldséget és gyümölcsöt ilyen formában is elkészíthetjük!

Tipp: Igazi téli csemege a sütőtök, ami akár sütve, akár fűszeres krémlevesként is kiváló, de a hideg hónapokban jól eshet a meleg almamártás a húsokhoz, esténként pedig egy nagy tál finom, meleg saláta.

6. A lefagyasztott termékek is változatosságot hozhatnak a téli menübe!

Ha nem szeretnénk idény zöldséget, gyümölcsöt enni, válasszuk bátran a fagyasztott termékeket! Ezek általában értékesebb vitamin és ásványi anyag források, mint a konzerv változataik, amelyek a tartósítási folyamat miatt veszíthetnek a tápértékükből, és gyakran magas a só vagy a cukortartalmuk is.

7. Az egészséges táplálkozáshoz a mozgás is elengedhetetlen!

A télre jellemző a napfény hiánya: gyakran sötétben megyünk dolgozni és sötétben érünk haza, így ritkábban is mozdulunk ki. Emiatt csökkenhet a szerotonin szintünk, fáradtabbak lehetünk, ami általában együtt jár az ételek utáni fokozott sóvárgással, az unalomevéssel. Éppen ezért a hideg időben is törekedjünk arra, hogy minél több időt töltsünk a friss levegőn mozgással, kikapcsolódással, testi lelki feltöltődéssel!

Forrás:www.egészség.hu