A nátha ősi gyógymódja
A nátha ősi gyógymódja A nátha, az influenza és az egyéb légzőszervi betegségek egyik legjobb gyógymódja a gőzölés, vagy másképpen inhalálás.
EFI Bemutatkozó füzet

Tisztelt Olvasónk!

Nagy örömmel köszöntjük Önt bemutató füzetünk hasábjain, hiszen ennek a füzetnek a puszta léte két nagyon fontos tényt is bizonyít:

  1. Hazánkban a Magyar Kormány és az Emberi Erőforrások Minisztériuma erőfeszítéseinek valamint az Európai Unió támogatásának köszönhetően feláll az egészségfejlesztési irodák rendszere

 

  1. A LÉT.A.MED Létavértesi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó és Szolgáltató Nonprofit Zártkörűen  Működő Részvénytársaság és így Létavértes városa és a környező települések is részesei lehetnek ennek a rendszernek az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program támogatási rendszeréhez benyújtott "Mozdulj Érmellék!" című TÁMOP-6.1.2/LHH/11-B-2012-0023 pályázati program során a Humán Erőforrás Programok Irányító Hatóságának kedvező döntése alapján.

Az egészségfejlesztési irodák rendszerének megvalósítása minden szakember számára nagyszerű hír és biztosak vagyunk benne, hogy rövidesen az egészség megőrzésére vágyó és azért tenni is akaró, segítséget elfogadó lakosság is szívébe zárja a rendszert és így a MI egészségfejlesztési irodánkat, röviden EFI-nket is.

Biztosak vagyunk ebben, hiszen ez a rendszer a lakosság egészségi állapotának általános javítása, az egészség megőrzése, a környezeti és civilizációs ártalmak hatásainak csökkentése és megszüntetése, összefoglalva a MEGELŐZÉS érdekében jön létre.

Minden beteg ember szeretne meggyógyulni, de a gyógyulásnál csak egy jobb dolog van: EGÉSZSÉGESNEK MARADNI!

Az EFI éppen erről, az egészség megőrzéséről szól és mi boldogok és büszkék vagyunk, hogy részesei lehetünk annak a folyamatnak, aminek célja Létavértes és a környező települések lakossága általános egészségi állapotának javítása és az egyes emberek egészségének védelme.

Az alábbiakban bemutatkozunk, megismertetjük a Tisztelt Olvasót programunkkal és igyekszünk válaszolni a legalapvetőbb az EFI-vel kapcsolatos kérdésekre is.

Mi is az Érmellék Egészségcentrum?

A LÉT.A.MED Létavértesi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó és Szolgáltató Nonprofit Zártkörűen  Működő Részvénytársaság Érmellék Egészségcentruma 2011. szeptember 5. óta fogadja a környék lakosságát Létavértesen a Baross utca 7. szám alatti intézményében. A Szakrendelő a TIOP 2.1.2/08/01 konstrukció keretében jött létre. Tulajdonosai között a közvetlen közelében lévő 22.000 lakost képviselő települések önkormányzatai szerepelnek.

A Centrum 8 település – Álmosd, Bagamér, Esztár, Hajdúbagos, Kokad, Létavértes, Monostorpályi, Pocsaj – társulásával jött létre, akik a megvalósításra és az üzemeltetésre 2009. július 2-án alapították meg a LÉT.A.MED Nonprofit Zrt-t. Az intézmény – mely a térség egyik legkorszerűbb járóbeteg-szakellátó központja – igényes környezetben, a mai legmodernebb technikai felszereltség mellett helybe hozza a legmagasabb színvonalú egészségügyi ellátást.

A Centrum heti 200 óra szakorvosi és 120 óra nem szakorvosi óraszámmal biztosít ellátást, kiváltva ezzel a megyeszékhelyre történő időigényes, fárasztó, költséges utazást, tömeges várakozást. Az orvosszakmai ellátás és gyógyítás az alábbi szakterületeken folyik: általános belgyógyászat, általános sebészet, általános szülészet-nőgyógyászat, általános csecsemő- és gyermekgyógyászat, általános fül-orr-gégegyógyászat, általános szemészet, általános bőr- és nemibeteg-ellátás, általános neurológia, ortopédia, urológia, reumatológia, pszichiátria, tüdőgyógyászat, általános kardiológia, általános laboratóriumi diagnosztika, általános röntgendiagnosztika, ultrahang-diagnosztika, általános fizioterápia-gyógytorna, gyógytorna, gyógymasszázs. A környéken egyedülálló módon intézményünkben nappali kórház is megkezdte működését, ahol kúraszerű járóbeteg ellátás keretében infúziós terápiákra van lehetőség.

A Centrum közép és hosszú távú stratégiai célja, hogy a szükségleteken alapuló szakellátás magas színvonalú biztosítására alkalmas infrastruktúra megteremtésével az érintett településeken területileg kiegyenlítse az egészségügyi szolgáltatáshoz való hozzáférést és csökkentse a társadalmi esélykülönbségeket. Ezen célok megvalósításával növelje a települések verseny és népességmegtartó képességét és javítsa a lakosság munkaerő-piaci esélyeit az utazás okozta munkaidő-kiesés csökkentésével, a munkavégző képesség gyors helyreállításával, betegségek megelőzésével, korai felismerésével.

Szakmai programunk hangsúlyos eleme, hogy a Centrum az egészségfejlesztési aktivitás központjaként működjön.

Kik felelnek az EFI szakmai munkájáért?

A LÉT.A.MED Nonprofit Zrt. számára súlyponti kérdés az egészségfejlesztési iroda minden igényt kielégítő működése, éppen ezért az EFI szakmai vezetője Dr. G. Kiss Gyula, a Zrt. vezérigazgatója, míg az EFI Iroda vezetője Simonné Varga Csilla, a Zrt. cégvezetője, intézetvezető főnővére.

 

Kik a megvalósításban kulcsszerepet betöltő partnereink?

Legfontosabb partnerünk a munkánkat mindenben segítő Emberi Erőforrások Minisztériuma illetve  a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet valamint az Észak-Alföldi Térségi Egészségszervezési Központ.

Az érintett településeken 16 felnőtt és vegyes háziorvosi szolgálat működik. A háziorvosi praxisok 87,5%-a együttműködési megállapodást írt alá a projektben való részvételre, amit nagy eredménynek és a jövőbeni sikeres együttműködés zálogának tartunk.

A Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve ugyancsak stratégiai partnerünk, hiszen egészségfejlesztési (egészségvédelmi, egészségnevelési, egészség-megőrzési, szűrési koordinációs, nem fertőző epidemiológiai) tevékenysége keretében összehangolja, szervezi és felügyeli a népbetegségek megelőzését szolgáló feladatok végrehajtását és a lakossági célzott szűrővizsgálatokat. Az egészségügyi államigazgatási szerv részt vesz a lakosságot érintő és a megelőzést szolgáló programok kidolgozásában és végrehajtásában, elemzi a lakosság egészségi állapotának alakulását. A megyei Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv Egészségfejlesztési Osztálya különböző színtereken, különböző célcsoportoknak szóló, helyi közösségi egészségmegőrző, egészségfejlesztő programokat, akciókat tervez, szervez, lebonyolít és értékel, partneri együttműködéseket teremt és tart fenn, többirányú, belső és külső, lakossági és média kommunikációt végez.

Az egyes program elemek megvalósításban együtt kívánunk működni a társadalmi és szakmai szervezetekkel, különösen

  • a betegszervezetekkel (betegklubokhoz kapcsolódóan),
  • az egyházakkal (alkohol leszokás támogatás kapcsán),
  • az idősotthonokkal, nyugdíjas klubokkal (mozgás programok, idősek aktivitás őrzési programjaiban),
  • a védőnői szolgálatokkal (szülőklubok tekintetében),
  • a Családsegítő szolgálattal (szülőklubok, krízis helyzetűek programjaiban),

 

de minden céljaink megvalósításában segítő kezet nyújtó vagy éppen segítséget kérő együttműködésben partnerek vagyunk.

 

Végül, de nem utolsó sorban rendkívüli jelentőségűnek tartjuk a kapcsolattartást, tapasztalatcserét és együttműködést a régióban/térségben működő más egészségfejlesztési irodákkal.

 

Hol helyezkedik el az intézményi rendszerben az EFI?

Az egészségfejlesztési iroda új szervezeti egységként jön létre, mint az egészségfejlesztési feladatokhoz rendelt újszerű intézményrendszeri elem.

Az EFI létrehozásával megvalósul az a kapacitásfejlesztés, mely lehetővé teszi az egészségfejlesztési tevékenység hatékonyságának és szakmai megalapozottságának javítását, a lakosság egészségi állapotának és az egészség-egyenlőtlenségek leküzdésének érdekében.

 

Az EFI-t befogadó intézményünk a járás legnagyobb és egyetlen közfinanszírozott szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatója. Ennek köszönhetően rendelkezünk a legnagyobb intézményi háttérrel, szakmai kapacitással és a betegek bizalmával is, ellátási területünk kiterjed a járás összes településére.

 

Az EFI-t befogadó intézmény TIOP 2.1.2 forrásból létrehozott önálló járóbeteg szakellátó központ, melynek szakmai programjában a TIOP 2.1.2 pályázati kiírás értelmében kötelező tevékenység az egészségfejlesztési tevékenység összefogása, egészségfejlesztési központként való működés.

Milyen nemzeti programokhoz és milyen célokkal, feladatokkal csatlakozik működésünk?

Az érintett nemzeti programok:

  1. Nemzeti Népegészségügyi Program, 2001-2010
  2. Újraélesztett egészségügy – Gyógyító Magyarország Semmelweis Terv az egészségügy megmentésére program
  3. Nemzeti Rákellenes Program, 2006. február
  4. Szív- és érrendszeri Betegségek Megelőzésének és Gyógyításának Nemzeti Programja, 2006. március
  5. Lelki Egészség Országos Programja, 2007.október

A megvalósítandó tevékenységek szempontjából közvetlenül befolyásolható problémák:

A projekt közvetlenül az egyéni életmódminták pozitív változására, a meglévő közösségek megerősítésére, újak támogatására, az egészségügyi rendszeren belül az egészségfejlesztési, prevenciós szolgáltatások-, és hozzáférés bővítésére, a különböző ellátó-rendszerek rendszerszintű kapcsolatainak erősítésére, az egészségfejlesztési potenciálj megsokszorozódására, a döntéshozók, végrehajtók „egészségszemléletének”, hozzáállásának erősítésére hat elsősorban.

 

Az Új Széchenyi Terv (10 éves gazdaságstratégia) középpontjában a foglalkoztatás dinamikus bővítése, a pénzügyi stabilitás fenntartása, a gazdasági növekedés feltételeinek megteremtése, valamint hazánk versenyképességének javítása áll. A 7 nevesített kitörési pontja egyike az egészségügyi ágazatot érintő (Gyógyító Magyarország – Egészségipari Program) reform. Az átfogó reformok céljai között szerepel az életminőség javulása, a lakosság egészségi állapotának javulása, a területi és társadalmi különbségek csökkenése - az EFI alapvető, átfogó céljaiban kapcsolódik az ÚSZT-hez

 

Az Európai Unió Egészségügyi Tanácsának és az Európa Parlament elvei: A szív és érrendszeri egészséget támogató stratégiáknak a lakosság egészét meg kell célozniuk, és foglalkozniuk kell minden lehetséges kockázati tényezővel (dohányzás, egészségtelen táplálkozás, a fizikai aktivitás mellőzése, túlzott mértékű alkoholfogyasztás, elhízás, magas vérnyomás, cukorbetegség, magas szérum koleszterin szint, káros természeti, illetve társadalmi-környezeti tényezők stb.). Különös figyelmet kell fordítani a fokozottan veszélyeztetett lakossági csoportokra.

 

A fent említett szempontok figyelembe vétele mellett, a tagállamok feladata:

  •  a nemzeti politikák egészségi hatásának felmérése,
  • a kormányzati és a civil szervezetek együttműködésének elősegítése,
  • a dohányzás visszaszorítását célzó nemzeti cselekvési tervek fejlesztése, végrehajtása, a dohányfüst-mentes környezet megteremtése,
  • a megfelelő étrend, a fizikai aktivitás népszerűsítése, elősegítése,
  • a megelőzést szolgáló, bizonyítékokon alapuló, költség-hatékony közösségi programok megalkotása,
  • a szív és érrendszeri betegségek prevenciójáról szóló nemzeti útmutatók kidolgozása, az egyéni veszélyeztetettség becslésére alkalmas ún. kockázati- lap alkalmazása, továbbá összehasonlításra alkalmas adatok gyűjtése és publikálása.

 

Újraélesztett egészségügy – Gyógyító Magyarország Semmelweis Terv az egészségügy megmentésére, (2011. június 27.)

A Semmelweis Terv egészségpolitikai szakmai koncepció, amely átfogó keretet kíván adni az egészségügyi ágazat újjáépítését célzó összes részterületi stratégiai és akciótervnek.

Magyarország társadalmi és gazdasági felzárkózása elképzelhetetlen rossz egészségi állapotú, beteg emberekkel. A lakosság jó egészségi állapota tehát alapvetően határozza meg a nemzet sorsát és jövőre vonatkozó kilátásait. „Az egészséges népesség a társadalmi célok elérésének kulcstényezője. Az egyenlőtlenség, a társadalmi lejtő meredekségének csökkentése mindenki egészségét és jóllétét javítja. A jó egészség jobb életminőséggel jár együtt, javítja a munkaerő termelékenységét, növeli a tanulási kapacitást, megerősíti a családokat és a közösségeket, támogatja a fenntartható lakóhelyi és a természeti környezetet, hozzájárul a biztonsághoz, a szegénység és a kirekesztés csökkenéséhez” (WHO)

A projekt célja összhangban a Semmelweis Tervvel, hogy a szaktárca ezzel a stratégiai intézkedéssel is megkezdte a helyi egészségfejlesztés, illetve ennek bázisát képező EFI-k szakellátásból történő fenntartható finanszírozásának előkészítését annak érdekében, hogy kialakuljon a fenntartható egészségfejlesztés országos hálózata. Helyi szintű egészségfejlesztési rendszer létrehozása és működtetése újszerű elem a hazai egészségfejlesztés intézményrendszerében, mert helyi közösségben elsősorban egészségfejlesztési és betegségmegelőzési feladatokat ellátó szervezet rendszerszerűen nem működött az országban. Újszerűségéből következik, hogy nincsenek jól bevált, átvehető gyakorlatok, hiányoznak a pontos működési mechanizmusok, így e rendszerfejlesztés első ütemének részét jelentve hozzájárulhatunk egy újszerű országos egészségfejlesztési modell és intézményesülési feltételei kialakításához.

Elsődleges cél az új intézményrendszer működési, tárgyi és személyi feltételeinek kialakítása, a működés modellezése, a tapasztalatok összegyűjtése és továbbítása az országos rendszer kidolgozásában részt vevő illetékeseknek (Országos Népegészségügyi Intézet, GYEMSZI). Az eredmények nyomon követése mellett nagy jelentősége lesz a pozitív és negatív tapasztalatok összegyűjtésének, elemzésének, a helyi tanulási folyamatok létrejöttének egyaránt.

Átfogó célok:

  1. a lakosság életminőségének javítása, az egészségben eltöltött életévek növelése,
  2. a térség versenyképességének, foglalkoztatásának javítása, egészségi állapotban meglévő egyenlőtlenségek csökkentése
  3. az egyének egészségük iránti felelősségének-, az öngondoskodás képességének-, a helyi közösségek és a társas támogatások erősítése

Specifikus célok:

 

  1. a legjelentősebb, idült, nem-fertőző betegségek (szív-érrendszeri-, daganatos) megelőzése a magas kockázatúak kockázatainak csökkentését támogató szolgáltatásokkal, a betegségek korai felismerése, a betegségterhek csökkentése a lakosság körében illetve az ellátórendszerekben
  2. az egészséges életmódot támogató pozitív közösségi minták elterjesztése, az egészséget szolgáló egyéni magatartásminták kialakítása a lakosság és speciális, magas kockázatú célcsoportok körében,
  3. rugalmas, korszerű szemléletmódot érvényesítő szervezetek széles partnerségi hálózatának kialakítása az egészségfejlesztés, egészségterv létrehozása érdekében, helyi „egészségkoalíciók” és együttműködések fejlesztése, támogatása, az egészségfejlesztés társadalmasítása érdekében
  4. az egészségfejlesztési tevékenységet végző helyi szervezetek aktívan, tartós működtetése, hálózatba integrálása,
  5. az egészségfejlesztés intézményi hátterének kialakítása, átfogó fejlesztése, az EFI-t befogadó intézmény illetve az alapellátás egészségfejlesztési szolgáltatásainak fejlesztése,
  6. a rendszerszintű egészségfejlesztés egyik modelljének kialakítása, a működés modellezése, tapasztalatok becsatornázása az országos koncepcióba.
 

 

Milyen tevékenységeket tervezünk?

Legfontosabb feladataink és tevékenységeink:

 

  • az EFI működéséhez szükséges részletes működési rend kidolgozása, fejlesztése, beleértve a tevékenységekhez szükséges dokumentációk kialakítását az egészségügyi adatok védelmének figyelembe vételével
  • partnerségi munkacsoport működtetése az érintett intézmények, szervezetek, szolgáltatók, döntéshozók bevonásával
  • az érintett településeken tevékenykedő, egészségfejlesztési tevékenységet végző szervezetek helyi együttműködésének előmozdítása, horizontális kapcsolatok kiépítése
  • életmódváltó programok megvalósítása, különösen:
  • a háziorvosok, járó- és fekvőbeteg szakellátók által az EFI-be irányított vagy saját kezdeményezésre az EFI-hez forduló, életmódváltásra szoruló, életmódváltást tervező lakosság (kliens) állapotfelmérése és kockázatbecslés szerinti besorolása;
    • az egészségfejlesztéssel foglalkozó intézmények, civil szervezetek és már zajló programjaik, valamint egészségfejlesztési tevékenységeik (programok, klubok) összegyűjtése, helyi adatbázis folyamatos vezetése
    • betegklubok kialakítása cukorbetegek és szív- és érrendszeri betegek számára, ezzel összefüggésben a beteg együttműködés fejlesztését támogató tevékenységek megvalósítása
    • a háziorvosok által végzendő szűrővizsgálatokon való lakossági részvételt ösztönző, motiváló programok koordinálása.
    • a helyben zajló egészségfejlesztési tevékenységek folyamatos nyomon követése, illetve azok szakmai monitorozásában történő részvétel, szükség esetén módszertani segítségnyújtás
    • módszertani, szakmai támogatás az egészségügyi alapellátók számára, különösen a lakosság keretében végzendő szűrési tevékenységek kapcsán
    • kapcsolattartás a területen működő népegészségügyi szakigazgatási szervvel, a régióban/térségben működő más egészségfejlesztési irodákkal
    • egészségfejlesztési témájú helyi kommunikációs tevékenységek megvalósítása
    • a keringési betegségek kockázatára (beleértve a szénhidrát és a lipid-anyagcsere betegségeket is) irányuló szűrések, ahhoz kapcsolódó kockázatbecslés és tanácsadás
    • dohányzással kapcsolatos rövid intervenció
    • túlzott alkoholfogyasztással küzdők szűrése és rövid intervenció biztosítása, alkohol-betegek korai kezelésbe irányítása
    • életeseményekhez kapcsolódóan krízishelyzetbe kerülő emberek azonosítása, támogató szolgáltatásba irányítása
    • öngyilkosság-megelőzés pszichiátriai kórállapotok korai azonosítása és kezelésbe irányítása
    • az alapellátás egészségfejlesztési többletfeladataihoz kapcsolódó felkészítés, helyi munkaértekezletek szervezése
    • betegek betegklubokba irányítása, betegklubokban szakmai tanácsadás nyújtása
    • terápiás beteg-együttműködés javítását támogató fejlesztések
    • rendszeres, életvitelszerűen megjelenő testmozgást ösztönző programok szervezése, lebonyolítása
    • lelki egészség helyi, kisközösségi programjainak megvalósítása, ezek keretében elsősorban:
  • az idősek közösségben tartását, szellemi és fizikai aktivitásuk megőrzését, fejlesztését célzó programok;
    • Könnyen elérhető (részvételi díj vagy orvosi beutaló nélkül) szakszerű étrendi tanácsadás
    • Könnyen elérhető (részvételi díj vagy orvosi beutaló nélkül) szakszerű testmozgás-tanácsadás
    • egészségterv készítése
    • a jogszabályok betartását célzó, segítő helyi közösségi akciók megvalósítása a dohányzás-megelőzés területén;
    • egészségfejlesztéssel foglalkozó civil szervezetek, betegszervezetek, szakmai szervezetek egyéb rendszeres, a célcsoport aktív bevonásán, készségfejlesztésen alapuló egészségfejlesztési tevékenységek (kivétel az oltóanyag és gyógyszer biztosítása, valamint közfinanszírozott ellátás nyújtása);
    • közösségi alapú egyéb szolgáltatások, programok megszervezése és lebonyolítása a depresszió felismerésére, hatékony kezelésére és az öngyilkossági veszélyeztetettség felismerésére különös tekintettel a nemzetközileg bevált, illetve a már adaptált modellprogramok jó gyakorlatainak továbbfejlesztésére és terjesztésére;
    • az egészségügyi alap- és szakellátásban dolgozókat célzó egészségfejlesztési programok megvalósítása, különös tekintettel az egészségügyi dolgozók lelki egészségét, dohányzásról való leszoktatását támogató programok szervezése;
    • érzékszervi megbetegedésekre, szájüregi daganat és rák megelőző állapotokra, valamint mozgásszervi betegségekre irányuló szűrések és kapcsolódó tanácsadás;
    • az érintett településeken megvalósuló programokon való részvétel (pl. egészségnap), kitelepülés;
    • A népegészségügyi szűrések szervezésében történő együttműködés a helyi szűrési koordinátorral.

Milyen kommunikációs eszközöket kívánunk használni az egészségkommunikáció során?

  • Tájékoztató kiadványokat készítünk: alkohol, dohányzás, krízishelyzet témákban, melyben összegyűjtjük azoknak az intézményeknek az elérhetőségét, ahol szakszerű segítséget kaphatnak a célcsoport tagjai.
  • Mozgás és táplálkozási tanácsokat tartalmazó moduláris nagy kiadványt hozunk létre szakértők segítségével,
  • Internetes tartalomfejlesztést végzünk folyamatosan, mert fontosnak tartjuk egy helyre összegyűjteni és mindenki (érintettek, hozzátartozók, szakmai partnerek) számára elérhetővé tenni a szakértők által készített szakmai anyagokat, ezáltal elérve, hogy bármikor visszakereshető legyen a szükséges információ. Elindítottuk a www.letamedefi.hu weboldalunkat.
  • Figyelemfelkeltő, egészségüzeneteket is hordozó plakátokat helyezünk el közterületeken
  • Helyi média tartalmak előállítását támogatjuk az egészséges életmóddal kapcsolatos témákról, a programokról és a hozzájuk kapcsolódó információkról
  • Médiaérzékenyítés: Szükségesnek tartjuk, hogy felhívjuk a média szereplőinek figyelmét arra, hogy milyen fontos az ő szerepük abban, hogy pozitív kép alakuljon ki az egészségügyi intézményekről, a dolgozókról, a programokról, az eredményekről, hiszen ezt hangsúlyozva elősegíthetik a programok eredményességét.
  • Felkészítések: alap és szakellátás dolgozói illetve az egyéb érintettek részére felkészítéseket, készségfejlesztést tartunk
  • Partnerségi munkacsoport ülések megrendezése: negyedévente, a programba bevont személyek, szervezetek képviselőinek részvételével üléseket tartunk, ahol megosztjuk egymással a javaslatokat, eredményeket, tapasztalatokat. A visszajelzések segítik a program további fejlődését, sikerességét.
  • Egészségnapok rendezése, különböző egészséggel kapcsolatos rendezvényeken részvétel.

Tiszta szívünkből hiszünk abban, hogy munkánk valamennyiünk örömére hozzájárul majd a környék lakossága egészségének megőrzéséhez, egy egészségesebb Magyarország létrehozásához.

Mindehhez kérjük megtisztelő együttműködését és segítségét!

Létavértes, 2013. augusztus 31.

 

Tisztelettel:

 

 

Dr. G. Kiss Gyula                                                           Simonné Varga Csilla

  szakmai vezető                                                                 EFI irodavezető