Tombol a nyár - Vigyázzon a lábára!
Tombol a nyár - Vigyázzon a lábára! A nyár, a papucs és a szandál szezon a szép lábak időszaka. Ilyenkor igyekszünk fokozottan odafigyelni lábunkra. Csinos lábbeli, pe
Ne csak az agyunkat használjuk gondolkodáshoz!

Ne csak az agyunkat használjuk gondolkodáshoz!

Amikor egy problémát kell megoldanunk, nemcsak az agyunkat használjuk, hanem testünk többi részét is, és a mozgás, a gesztikulálás segítik a gondolkodási folyamatokat. Ugyanakkor ha nem mozoghatunk, az más, esetleg hatékonyabb stratégiák kieszelésére ösztönözhet - állapították meg a Wisconsini Egyetem pszichológusai.

Martha Alibali és kollégái a Psychological Science című szaklap következő számában megjelenő kísérletsorozatukhoz 86 amerikai egyetemistát toboroztak. A résztvevőket két csoportra osztották: az egyikben a résztvevők kezét, a másikban a lábát rögzítették tépőzárak segítségével.

A kísérlet során sorban egymáshoz kapcsolt fogaskereket kellett elképzelni, amelyekről a kísérletvezető kérdéseket tett fel: például ha öt fogaskerék van összekapcsolva, és az elsőt az óramutató járásának irányába forgatjuk, merre fog forogni az utolsó kerék? A résztvevők a feladat megoldása közben - amit videóra vettek - hangosan gondolkodtak.

 

A videófelvételeket elemezték abból a szempontból, hogy hány kézmozdulatot (például forgatást imitáló mozdulatot) használtak a résztvevők, milyen szóbeli magyarázatokat fűztek a megoldáshoz, illetve hogy alkalmaztak-e elvontabb matematikai szabályokat.

Az elemzés azt mutatta, hogy azok, akik szabadon mozgathatták a kezüket, általában használták is a feladatmegoldás során, spontán gesztikulációval segítve a gondolkodást, míg azok, akiknek a kezét rögzítették, illetve akik maguktól nem gesztikuláltak (bár megtehették volna), gyakrabban használtak elvont, matematikai stratégiákat.

 

Az eredmények fontos kérdéseket vetnek fel az agy, a test és a tér kapcsolatáról. A kutatók rámutattak, hogy a gondolkodó ember gyakran vizuális vagy térbeli metaforákat használ olyan fogalmakkal kapcsolatban is, amelyeknek elvileg nincs köze a térhez, például amikor emelkedett hangulatról, lehangoltságról, vagy akár magas és mély hangokról beszélünk.

Ám Alibali szerint a legfontosabb kérdések, hogy hogyan használhatjuk ki a mozgás és az érzékelés hatását a tanulás során, illetve hogy mi jellemzi azoknak az embereknek a kognitív stratégiáival, akik - például idegrendszeri betegség miatt -  nem tudják használni a testüket? Elképzelhető, hogy az ilyen emberek egészen egyedi, mások számára is tanulságos problémamegoldó stratégiákat használnak - véli a kutató.

forrás: www.origo.hu

kép: www.richpoi.com